يخساز صنعتي يخساز صنعتي .

يخساز صنعتي

يخساز صنعتي

دستگاه يخساز صنعتي در واقع يك ماشين صنعتي مي باشد كه آب ورودي را توسط سيستم داخلي خود به يخ تبديل مي كند.انواع يخ اعم از يخ حبه ايي ، يخ پودري ، يخ خرد ، يخ قالبي و يخ پولكي مي نمايد و در يك محفظه كه معمولا در داخل خود دستگاه  تعبيه شده است نگه داري مي كند و بعضا در دستگاه هاي بزرگتر همانند دستگاه يخساز قالبي بدون محفظه اين يخ را توليد مي كند. يخساز ها داراي تنوع گسترده اي از برند و نوع محصول هستند. ظاهر دستگاه يخساز صنعتي بسته به نوع يخساز متفاوت است. ولي در اينجا لازم است به محضرتان برسانيم شكل ظاهري دستگاه يخساز صنعتي يا به صورت مكعب يا مربع يا همانند يك ماشين پيچيده است و البته هر يك از توليدكنندگان دستگاه يخساز صنعتي نيز براي محصول يخساز خود شكل خاصي را طراحي مي كنند و سيستم يخسازي خود را با پوشش هاي متفاوت توليد مي كنند.

يخساز صنعتي

انواع دستگاها يخساز صنعتي
دستگاه يخساز قالبي
در ادامه انواع يخ ساز صنعتي را براي شما به ترتيب شرح خواهيم داد. دستگاه يخساز قالبي يك ماشين عظيم جثه مي باشد كه با مكانيسم ماشين هاي تبريد با استفاده از تونل انجماد اقدام به يخسازي مي كند ولي بقيه مدل هاي دستگاه يخساز اعم دستگاه يخساز حبه اي و دستگاه يخ ساز پولكي و دستگاه يخ ساز پودري معمولا دستگاه هاي مكعبي شكلي هستند كه در محيط هايي همانند و رستوران و ماهي فروشي و … قرار مي گيرند.

دستگاه يخ ساز قالبي در سردخانه ها و بقيه جاهاي صنعتي استفاده مي كنند، اين يخساز به صورت جداگانه در محيط هاي كوچك همچون رستوران قابليت استفاده ندارد ولي كارخانجات يخسازي بزرگ با خريد دستگاه يخساز قالبي اقدام به فروش قالب يخ هاي خود به جاهايي همانند رستوران و قصابي و … مي كنند.

دستگاه يخساز پولكي
دستگاه يخساز صنعتي بعدي كه معمولا توليد مي شود دستگاه يخساز پولكي است كه يخ را به صورت پولك توليد مي كند و از لحاظ ظاهري مي تواند همانند دستگاه يخساز پودري و دستگاه يخساز حبه اي باشد و از لحاظ مكانيسم هم همانند اين دستگاه هاي يخساز مي باشد ولي از لحاظ كاربرد متفاوت از دستگاه هاي يخساز حبه اي و پودري مي باشد، از يخ توليدي توسط دستگاه يخساز پولكي بيشتر براي مصارف صنعتي همچون ماهي فروشي و سرد نگه داشتن گوشت و بقيه موارد استفاده مي شود كه علت آن  مي تواند اندازه يخ باشد كه تمامي بخش هاي ماهي و گوشت و مواردي همچون اين مورد كه نياز به پوشش كامل توسط يخ را داشته باشد را پوشش مي دهد و همچنين خيلي سريع يخ توليدي توسط دستگاه هاي يخ ساز پولكي آب نمي شود.

دستگاه يخساز حبه اي
دستگاه يخساز بعدي دستگاه يخساز حبه اي است كه تقريبا پرمصرف ترين دستگاه يخساز موجود در دنيا مي باشد كه ميزان حبه بسته به سياست و تجربيات توليد كنندگان يخساز متفاوت است و معمولا با داشتن منبع ذخيره يخ در اين دستگاه يخساز يكي از پر كاربردترين دستگاه هاي يخساز موجود در دنيا مي باشد.

يخساز پودري
به عنوان آخرين دستگاه يخساز ما دستگاه يخ ساز پودري را به شما معرفي مي كنيم اين دستگاه يخساز اقدام به توليد يخ به صورت پودر يا به صورت يخ خرد شده مي كند كه اين نوع يخ نيز مصارف بالايي را روز به روز پيدا مي كند و هر روز به متقاضيان دستگاه يخساز پودري افزوده مي شود و در بسياري از مصارف دستگاه يخساز پودري جايگزين دستگاه يخساز حبه ايي شده است از لحاظ عملكرد دستگاه يخساز پودري همانند بقيه دستگاه يخساز مي باشد و فقط با اين تفاوت كه دستگاه يخساز پودري يخي كه در تونل انجماد شكل مي گيرد را با دستگاه كراش خرد مي كند و به مخزن دستگاه يخساز مي ريزيد.

يخساز صنعتي

مكانيسم ساخت يخ توسط دستگاه يخساز صنعتي چگونه است؟
دستگاه يخساز صنعتي علي رغم ظاهر ساده آن از مكانيسم پيچيده ايي درست شده است كه در صورت متناسب نبودن هر يك از بخش ها با بخش ديگر و همچنين بدون محاسبات دقيق مهندسي دستگاه هرچند در ظاهر در ابتدا اقدام به توليد يخ مي كند ولي هم از لحاظ مصرف انرژي بهينه نخواهد بود و هم بعد از مدت كوتاهي به دليل فشار عدم تنظيم دچار خرابي مي گردد.

در يك دستگاه يخساز صنعتي، فرقي نمي كند چه دستگاه يخساز صنعتي و چه دستگاه يخ ساز خانگي با يك رابط آب به داخل دستگاه يخساز وارد مي شود كه البته با يك شير اين ورود آب به داخل دستگاه يخساز كنترل مي شود.

با ورود آب به داخل دستگاه يخساز صنعتي از طريق پمپ آب موجود كه داراي انواع مختلفي مي باشد اين آب ورودي را به سمت تونل انجمادي كه از قبل آماده شده است هدايت مي كند و در تونل انجماد دستگاه يخساز تبديل به يخ شده و بعد از يك چرخش دوباره آب به داخل مخزن دستگاه يخساز صنعتي حركت مي كند.

تمامي دستگاه هاي يخساز داخلي و يخساز خارجي از همين شيوه براي ساختن يخ با كمي تنوع استفاده مي كنند، اين فرايند يخسازي در دستگاه يخساز صنعتي از چند بخش از جمله سيستم تبخير و سيستم تقطير كه توسط اواپراتور و كندانسور دستگاه يخساز صورت مي گيرد، درست شده است.

يخساز لوله اي و يخساز قالبي چه تفاوت هايي دارند؟
1. در مقايسه با يخساز قالبي، اين نوع يخساز ۳۰% كمتر از يخسازهاي قالبي انرژي مصرف ميكند .

2. نداشتن تلفات برودتي بدليل حذف سيال واسطه (آب و نمك) و مجاورت آب با سيال مبرد .

3. مصرف آب يخساز لوله اي باندازه وزن يخ توليد شده است. با درنظر گرفتن هدر رفت مقدار زياد آب دريخساز قالبي ميتوان گفت حداقل ۵۰% كمتر آب مصرف ميكند.

4. زير بناي بسيار كمي نسبت به يخساز قالبي دارد. براي مقايسه يخساز لوله اي به ظرفيت ۵۰ تن۳۰ متر مربع زير بنا لازم دارد. در حاليكه يخساز قالبي با همين ظرفيت ۲۰۰ متر مربع زير بنا نياز دارد .

5. بر خلاف يخساز قالبي براي تخليه و بارگيري يخ به نيروي انساني نيازي نداشته و بطور اتوماتيك كار ميكند .

6. كليه قسمت هاي توليد يخ از جنس فولاد ضد زنگ مخصوص بوده و لذا عمر دستگاه نامحدود است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۱:۴۴ توسط:عليرضا موضوع: نظرات (0)